Omhoog
Aanbiedingen
Accomodaties
Activiteiten
Alg. informatie
Ardennen per kajak
Bestuursmedelingen
Boottypes
Clubblad "Rob Roy"
Clublokaal
Filmpjes
Fotoalbum
Geschiedenis
Jongerenhoek
Kajakcursus
Kalender
Klassement
Lid worden
Nevenactiviteiten
Onze adverteerders
Overzicht clubs
Tochtverslagen
Toogdienst
Vaarregels
Verwante sites

Rijden met een caravan

Caravanredacteur Bart Stoll geeft tien tips voor het rijden met een caravan.

 

Gewichtsverhouding auto/caravan

Beladen

Koplampen van de auto

Bandenspanning
Inhalende vrachtwagens
Steile hellingen
Afdalingen
Slingeren
Stabilisatorkoppeling
Klaar voor de start

Gewichtsverhouding auto/caravan

Een goede gewichtsverhouding tussen auto en caravan bevordert het weggedrag van de combinatie. Het is ook veiliger. Neem voor het leeggewicht van de caravan ongeveer driekwart van het leeggewicht van de auto. Na het inladen zal de gewichtsverhouding ongeveer gelijk blijven.

Beladen

Een goed beladen caravan betaalt zich uit in een stabielere wegligging. Waar let u op:
leg zware spullen op de vloer, zo dicht mogelijk bij de as;
stop alleen lichte spullen in de dakkasten;
verdeel de bagage evenwichtig over de bankkasten;
laat de watertanks niet onnodig gevuld;
zet zware spullen onderweg vast, zodat ze niet kunnen verschuiven;
stouw in een kop- of eindkeuken niet te zware spullen;
laat de kogeldruk niet te hoog, maar ook niet te laag worden.    

Koplampen van de auto

Met een volle kofferbak en het gewicht van de caravan op de trekhaak kan de verlichting van de auto te hoog staan. Wacht niet tot tegenliggers gaan seinen. Stel de koplampen tijdig bij.

Bandenspanning

Rij niet met te zachte banden. Dat geeft kans op een klapband. De minimale spanning van de caravanbanden is:
Radiaal : 3,0 bar
Radiaal (voor lichte bestelwagens): 4,0 tot 4,5 bar
Pomp ook de achterbanden van de auto op tot het maximum dat de fabrikant voor een volgeladen auto opgeeft. Dit vanwege de bagage in de kofferbak en de kogeldruk van de caravan.

Inhalende vrachtwagens

Ziet u in de spiegel een vrachtwagen aankomen, ga dan alvast zoveel mogelijk op de rechterkant van de rijstrook rijden. Inhalende vrachtwagens zuigen de caravan als het ware naar zich toe. Merkt u het te laat, stuur langzaam en gelijkmatig van de vrachtwagen af richting vluchtstrook.

Steile hellingen

Gaat wegrijden op steile hellingen moeilijk? Een beproefde methode is om de caravan een stukje achteruit te rijden en iets te laten scharen. Vervolgens laat u de toerenteller tot ongeveer 3.000 toeren oplopen. Daarna snel de koppeling loslaten. De eerste meters spinnen de wielen. Niet fijn, maar u spaart wel de koppeling van de auto.
Het kan ook geen kwaad om de airco uit te zetten. Dat scheelt vermogen.

Afdalingen

Laat de snelheid van de auto-caravancombinatie hellingafwaarts niet te hoog oplopen. De caravan kan dan gaan slingeren. Het beste is om tijdig terug te schakelen en zo nodig enkele keren krachtig te remmen.
Houd het rempedaal niet te lang vast. Anders lopen de remmen misschien warm. In het ergste geval kunt u dan niet meer remmen.

Slingeren

Gaat uw caravan slingeren, verhoog dan nooit de snelheid. De enige remedie is krachtig remmen en gas loslaten. Zet de rit daarna met een lager snelheid voort.
Controleer bij de eerstvolgende parkeerplaats de bandenspanning, belading, kogeldruk en pas dat zo nodig aan.

Stabilisatorkoppeling

Een stabilisator dempt slingerneigingen van de caravan. Zo zorgt hij voor een extra stukje veiligheid. Of u zult merken dat u er een heeft, is de vraag. Bij combinaties die al vrij stabiel rijden waarschijnlijk minder.
De stabilisator is overigens geen tovermiddel waarmee u aanhoudende problemen met het weggedrag oplost. Hij vermindert sterke slingerneigingen, maar neemt de oorzaak niet weg.

Klaar voor de start?

Controleer voor u wegrijdt:
of de koppeling goed in de vergrendeling valt;
of de handrembreekkabel goed vast zit;
of de stekker goed is aangebracht;
of de verlichting werkt;
of de uitdraaisteunen zijn ingedraaid;
of het neuswiel is opgetrokken;
of de caravan van de handrem staat;
of de koelkast goed is vergrendeld;
of uit voorzorg de gaskraan dicht is;
of deuren, ramen en dakluiken dicht zijn;
of de hulpspiegels goed vast zijn gemaakt.

Wil je meer lezen over deze onderwerpen, surf dan naar het caravanhandboek.

Omhoog